Tila

10.3.2011
2 kommenttia kommentoi

Opintomatka Viroon 8.-10.3.2011

Aamulla menimme aamiaiselle hotellin alakerrassa sijaitsevaan bubiin, josta matkasimme kohti Aravete Agroa. Ensin menimme toimistorakennukseen kuuntelemaan esitelmää tilasta ja sen toiminnasta ja sitten matkasimme itse tilalle. Tilalla on 1600 lypsävää ja 1700 nuorkarjaa ja henkilökuntaa 100 kpl, sisältäen useampia eläinlääkäreitä ja siementäjiä yms. Tila on entinen kolhoosi ja toimii nykyisin osakeyhtiönä. Rakenteilla on biokaasuvoimala, kunhan valtio antaa luvan toiminnalle. Kävimme navetassa, jossa oli 400 lypsävää ja siellä oli 8 LELY- lypsyrobottia kahdessa eri tilassa. Maitohuoneessa oli 2 maitotankkia, jotka tyhjennettiin joka päivä. Meitä myös kierrätettiin navetassa ja siellä oli eräs lehmä, jonka naama oli vääntynyt ja huuli lohjennut eli epämuodostunut, mutta hyvin pärjännyt kaveri.

Aravete Agro

Menimme syömään Mustaorhin talliin, suuresta kivinavetasta juhlatilaksi tehtyyn ravintolaan. Ruoka oli aivan ihanaa ainakin porkkanakeitto. Matkasimme kohti Tallinnan keskustaa ja siellä shoppailimme pari tuntia kunnes oli aika nousta SuperStar laivaan. Laivassa ruokailimme Buffetissa ja kohta saavuimmekin jo Helsinkiin. Bussimatka taittui räntäsateessa, laulaen ja kuninkaallisin vilkutuksin hyvästellen ihmisiä bussista.
J

Kiitos ihanasta reissusta terveisin MPT09 ja MPT08 +henkilökunta

9.3.2011
Opintomatka Viroon 8.-10.3.2011

Aamulla klo 8.00 söimme kartanoaamiaisen ruokasalissa, josta siirryimme erääseen luokkaan ja me pidimme siellä esityksen Mustialasta. Meille esiteltiin Olustveren koulua ja toimintaa opiskelijan johdolla ja Melvin tulkkasi. Matkamme jatkui vajaan 100km:n ajomatkalla kohti Tarttoa. Tartossa ensimmäinen kohteemme oli Tartun Veski, joka tarkoittaa myllyä. Mielenkiintoinen ja paljon portaita sisältänyt kierros tehtiin kahdessa ryhmässä, joista toinen tulkattiin englannista ja toinen virosta. Sen jälkeen lounastimme Tarton Maatalousyliopistossa ja siellä koulutetaan myös eläinlääkäreitä. Iltapäivän matkakohteena oli A.Le Coq- panimo museoineen. Suurten Suomessa valmistettujen kypsytystankkien päältä oli huikeat näkymät yli Tarton kaupungin ja näkyipä sieltä se kapea yksisuuntainen katukin, jota ajoimme bussilla väärään suuntaan ;). Esittely kierroksen veti vanha panimon johtaja, jonka jalka nousi kepeästi portaita yli 80 ikävuodesta huolimatta. Majoituimme Pallas- hotelliin ostoskeskuksen kupeeseen, jossa meillä oli kolmen ruokalajin illallinen. Illallisen jälkeen oli vapaata aikaa tutustua kaupunkiin. Monet kävivät kiertelemässä viereisissä ostoskeskuksissa.

Tutustumassa myllyn toimintaan

8.3.2011
Opintomatka Viroon 8.-10.3.2011

Aamulla aikaisin oli herätys ja sitten menimme aamupalalle 7.30 ja klo 8.00 lähdimme Rajalan bussilla Huttulan edestä. Kuskinamme toimi Niemen Juho ”Kusti” ja hänen kyydillään lähdimme kohti seikkailua. Klo 9.30 menimme lähtöselvitykseen ja 10.30 lähdimme Helsingistä SuperFast laivalla kohti Tallinnaa. Laivalla nautimme brunssin ja katselimme jäistä Suomenlahtea. Tallinnasta jatkoimme matkaa kohti Olustverea auringon paisteessa ja ihmetystä herätti kuusiaidat peltojen vieressä. Vajaan 140km ajettuamme saavuimme ankean näköiseen paikkaan, joka olikin lopulta kiva ja nätti paikka. Olustvere on kartano, jossa toimii Palvelu- ja maatalouskoulu ja se esiteltiin meille kierroksella. Ensin kävimme konehallissa ja meille kerrottiin, että oppilaat tekevät siellä kaiken työn. Ja koululla on montaa eri traktorimerkkiä esim. Valtra. Meille kerrottiin, että opiskelijoiden tutkinto kestää 3 vuotta ja 6kuukautta ja se on yhdistelmätutkinto, joka antaa kelpoisuuden yliopisto-opintoihin.

Tutustumassa konehalliin

Kartanon päärakennus on jugendtyylinen. Suurin osa muista rakennuksista on tehty tiilestä ja pelloilta kerätyistä kivistä. Kävimme entiseen viinatehtaaseen tehdyssä lasi-/keramiikka pajassa. Meille esiteltiin talli hevosineen ja kotieläinpiha, jossa oli monen näköistä eläintä. Kävimme myös katsomassa täytettyjen lintujen, metsäneläimien ja kalojen kokoelmaa museohuoneessa. Täytettyjä eläimiä on noin 170 ja hyönteisiä 500 lajia. Kartanossa oli esillä myös erään vanhan opiskelijan tekemiä puuhevosia, joilla havainnollistettiin Viron historiaa. Maatalousopetuksen lisäksi siellä on myös tuotteiden jatkojalostusta ja jalostukseen liittyvää koulutusta. Kävimme katsomassa Leivintupaa, teurastamoa ja mehustamoa.

Opetusmaatilan on kokonaispinta-alaltaan 507,39 ha, josta peltoa n. 243 ha. Käytössä on myös 329 ha vuokramaata. Tuotannossa ovat viljakasvit, nurmi, öljykasvit, peruna ja laidunta on 150 ha. Opetusmaatilan tehtävänä on myös huolehtia kartanon 7 ha kokoisesta puistoista sekä omena- ja herukkatarhasta. Opetusmaatilalla on yhdistelmäsikala, jossa on sikoja 550kpl ja alueen hevostallissa hevosia 12 kpl. Lisäksi on muutamia vuohia, lampaita ja mehiläistarha. Tilan henkilöstö on 7 henkeä. Opetusmaatila tekee myös tutkimustyötä yhteistyössä Eestin Viljavuuspalvelun kanssa. Tilalla tutkitaan eri viljelymenetelmien vaikutusta maaperään.

Meille tarjoiltiin päivällinen Kartanon päärakennuksen ruokasalissa ja tarjoilu toimi kahden matkailuopiskelijan näyttönä. Ja se sujui oikein hyvin sekä kolmen ruokalajin ateria oli erinomainen. Siellä oli aivan upea WC, joka oli oikein kuninkaallista tasoa seinäpaneeleineen, kattokruunuineen ja takkoineen, sekä kullattuine hanoineen. Majoittauduimme opiskelijat kahteen eri asuntolaan kahdenhengen huoneisiin ja henkilökunta eri taloon. Toisen talon alakerrassa oli myös uima-allas ja kaikissa opiskelija-asuntoloissa oli valvoja aulassa ja joissain oli myös kaksi. Asunnosta ei saanut poistua klo 23 jälkeen ja se oli jämpti se :D. Osa porukkaa kävi ratsastamassa suurilla Torinhevosilla ja pääsi hyppäämään esteitä. Illan jo pimennyttyä matka jatkui kohti tähtitornia, joka oli rakennettu entiseen rehusiiloon. Siellä katselimme kaukoputkella kuun pintaa ja teimme erilaisia tieteellisiä kokeita.