Tila

Merkinnät, huhtikuu 2009:

27.4.2009
Skotlannin Turku

Raportit pyörivät pöydällä ja samaan aikaan kahvi sekä tietokone höyryävät papereiden päällä.

Itse allekirjoittanut höyryää penkillään pää pöytää vasten, miettien että mistä tämä kaikki paperi määrä tähän on kertynyt?

Viikko toi mukanaan, pitkän harmaa kauden jälkeen, vihdoinkin aurinkoisempia kelejä. Olen suorastastaan kadehtien kuunnellut miten Suomessa on jo ollut lähes +17 asteen kelejä, kun täällä on hyvä jos lämpötila nousee yli kymmenen asteen. Mutta eipä tässä taida enää kauaa mennä, kun pääsee sinne ”pohjoisen lämpöön”, lentolippujakin on jo alettu katsastelemaan. Viimeviikko toi myös tullessaan siskoni visiitille Aberdeeniin. Pienen koulutehtävä putken jälkeen olikin piristävää lähteä näyttämään systereille Skotlannin Turkua, Aberdeenia. Kyseinen väite syyttää Aberdeenia Skotlannin Turuksi perustuu seuraaviin tosi seikkoihin:

1. Aberdeenissa puhutaan myös murretta mikä o ääreist nopeet ja mist kuka ei sa sit mittä selvää

2. Myös Aberdeenin läpi kulkee joki (tässä tapauksessa kaksi), eikä kukaan koskaan tiedä millä puolella jokea pitäisi olla

Muutaman päivän aikana kolusimme siskojen kanssa läpi kaikki Aberdeenin nähtävyyden ja tuli sitä käytyä myös Crathes Castlessakin. Ravintola ruokia tuli nautittua muutaman kuukausikiintiön edestä. Terveiset systereille!

Tiistaina alkoi taas piiiitkästä aikaan luennot. Nyt alkaa olla aika hyvin tentti päivätkin tiedossa, ne tuntuvat keskittyvän mukavasti muutamaan viikkoon. Keskiviikkona pääsi jännityksellä seuraamaan ensimmäisiä Topical Issue esityksiä. Myös Elina pääsi ensimmäisten joukossa pitämään esitelmäänsä ja täytyy todeta, että esitysten taso on hyvällä pohjalla, vaikka vieraalla kielellä toimitaankin. Aiheet olivat todella laidasta laitaan, kuulimme esitelmää GMO:sta, autoista sekä niiden historiasta, erään saksalaisen maatilan näkymistä sekä onko koirien pelastus oikeutettua.

Torstaina pääsimme vierailulle Little Ythsien tilalle Advanced Case Studyyn liittyen. Tilaa pyöritettiin kahden veljeksen voimin ja farmi on parin sadan pään nautakarjatila. Heillä oli myös viljelyksessä 400 hehtaarin peltopinta-alalla nurmea, vehnää, ohraa, sekä rapsia. Suurin osa peltoviljely kasveista on syysviljoja, mitkä tuntuvat onnistuvan hyvin täälläpäin. Skotlannissa on kyntäminen pysynyt edelleen suosiossa ja jyrsinkylvö on hyvin yleinen tapa suorittaa kylvöhommat. Mukavan tilavierailun hinnaksi tuli uuden raportin teko aiheeseen liittyen, mutta oli se sen arvoistakin.

Isännän kanssa käydään läpi tilakokonaisuutta

Vappu kolkuttaa jo ovella, mutta valitettavasti eivät skotit taida ymmärtää näinkin hyvän juhlan päälle. Tekemisistään ei aina kannata välttämättä etukäteen kauheasti mainostella, mutta Ben Macdhuin vuori on tullut uniini ja alkanut huhuilemaan perääni. Ensi viikonloppuna, kunhan kelit sallivat, on aika kaivaa rinkkaa esiin ja ottaa kompassilla suunta kohti vuoristoja. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, vietämme vappu piknikkiä Ben Macduin huipulla reissu porukkamme kanssa. Ken tietää? Siihen tähdätään

- Simo

20.4.2009
Kuva(otuksia)...

Iloisia koululaisia odottelemassa bussia ennen lomien alkua

Keväisiä kukkia reilun kuukauden takaa

Meidän soccer tiimi Seaton Parkissa

20.4.2009
Paluu arkeen

Hiljaiselo Hillheadissa on loppunut, korvatulpat on taas kaivettava laatikosta. Rakkaat ja vähemmän rakkaat naapurimme ovat palanneet, saamme taas nauttia mielen täydeltä hevimusiikkia, älämölöä käytävillä ja suurinta herkkua, mahdollisista tulevista palohälyttimen testauksista! Jes!

Kaiken tämän kurjuuden keskellä on kuitenkin ihanaa saada ystävät takaisin lomilta ja paikka tuntuu taas kodikkaalta! Eräs suomalainen ystävä toi Suomesta tuliaisena ruisleipää, suklaata ja karkkeja, ja mitä olenkaan koko päivän tehnyt.. syönyt. Keskittyminen koulutehtäviin on tehdä meidät hulluksi, auringon paistaessa ja lintujen laulaessa on lähes mahdotonta saada järki pysymään päässä tai saada tuloksia aikaan.

Kun edellinen viikko kului tehtäviä tehdessä ja turhauttavissa tunnelmissa neljän seinän sisällä,

päätimme palkita itsemme ahkeruudesta lauantai-iltana järjestämällä grillijuhlat! Loman aikana tutustuimme useisiin uusiin ihmisiin, joita kutsuimme viettämään iltaa kanssamme. Joen varresta löysimme suojaisan paikan, jonne pystytimme leirimme. Grilliruoka hommattiin läheisestä Lidlistä, herkkusieniä, pihviä, kanaa ja kaikkea muuta hyvää. Ilta oli mitä mainioin, jokainen nautti hyvästä seurasta ja ruoasta. Ilta jatkui pitkälle yöhön, osa suuntasi joenvarrelta kaupungin yöelämään ja me muut mukavuudenhaluiset jatkoimme ilonpitoa Hillheadin omassa pubissa ja kotibileissä. Palaute bbq- partyistä oli sen verran innostunutta että saattaa mennä loput lauantait grillatessa. Työn teko lauantaisin on toditetusti turhaa, siitä ei tule mitään!

Sunnuntain brunssi nautittiin aurinkoisessa Seaton parkissa, saksalaisen salamin, leivän ja juustojen seurassa. Paras mahdollinen tapa aloittaa esitelmään valmistautuminen.

Kouluun paluu tapahtuu huomenna, ehkä on ihan hyväkin saada jotain rutiinia tähän vilkkaaseen ja alati kiihtyvään opiskelija elämään. Tosin kahden päivän kouluviikko jättääkin sopivasti aikaa myös oleiluun. Ei täällä kuitenkaan rappiolle kerkiä. Kyllä viisi noin 3000 sanan esseetä ja kaksi esitelmää muistuttaa kummasti olemassaolostaan.. Laskin äkkiseltään hyvällä matikkapäälläni että se tekee noin 12 000 sanaa, sanakirja sisältää 20 000 mutta en tiedä kuinka läheltä ne liippaavat esseiden aiheita. Veikkaa ja voita, toivotaan parasta ja pelätään pahinta, jotain viisaampaa lainatakseni! Ei vain, toivotaan muutamaa sadepäivää ja outoa innostuksen puuskaa, kyllä lähtee!

No school, no order
Elzi

12.4.2009
Opiskelu tekee viisaaksi. Vai ehkä sittenkin hulluksi?

Pääsiäislomaa on jäljellä reilun viikon verran ja nyt oli korkea aika aloittaa koulutehtävien teko, pitkän matkailu session jälkeen. Teimme vielä, ennen opiskelu tiimellyksen alkua, 2 päivän vaellus retken ylämaille. Skotlannin ylämaat ovat täynnä erilaisia patikkareittejä ja jos vuoristopatikointi yhtään kiinnostaa on Skotlanti varmasti käymisen arvoinen paikka. Seuraavassa linkki sivuille, joista löytyy paljon tietoa vaellusreiteistä täällä. http://www.walkhighlands.co.uk/.
Vaelluksen jälkeen oli rakot jaloissa suuremmat kuin varpaat, mutta kuitenkin matka oli vaivansa väärti. Taas kerran Skotlanti pääsi yllättämään luontonsa kauneudellaan.

Tämän viikon maanantaina iski karu arki päin naamaa. Oli aika pyyhkiä koulukirjojen päältä pölyt pois ja veistää sulkakynä teräänsä. Tämän viikon tavoitteena oli tehdä Topical Issues työ, eli juurinkin se 45 – 60 min maraton esitelmä, vapaasti valittavasta aiheesta. Esitelmän aihe piti ilmoittaa jo ennen lomien alkua ja itse päätin ottaa niinkin kevyen aiheen kuin: Is organic better way to product food? Siis aihettahan käsitellään täysin objektiivisesti ja ajattelin tuoda esiin esitelmässä luomun ja tavanomaisen tuotannon hyviä sekä vielä parempia puolia, kuitenkaan suurta kritiikkiä unohtamatta.

Työnteko alkoi tekemällä tiukka aikataulu työn etenemisestä, sekä työstämällä aiheesta hienoja mind mäppejä ja kaavioita, joita ei kuitenkaan loppujen lopuksi itsekkään enää ymmärtänyt. Myös aikataulutuksessa oli se huonopuoli, ettei se ei tainnut ottaa huomioon ihmismielen aina välillä lipsuvaa itsekuria. Onneksi aihe on hyvin mielenkiintoinen ja taistelu nukahtamista vastaan tieteellisten tutkimus raporttien parissa tuli voitettua. Koko viikko on nyt periaatteessa vietetty neljänseinän sisällä hommaa tehden, mutta nyt alkaa jo näkyä valoa tunnelin päässä ja ”työ” alkaa saada valmiin olomuodon. Tylsyys ei kuitenkaan tämänkään jälkeen pääse iskemään, sillä seuraava projekti onkin sitten tehdä 3000 sanan raportti Advanced Case Study varten. Ou jea!

Terveisin
Simo

5.4.2009
Lomailua Edinburghissa

Hello,

Simo oli sitten lievästi innostunut höpöttämään edellisellä kerralla, tuli sitten minunkin puolesta reissusta informaatiota. Matka ylämailla oli ihastuttava, on aina mahdotonta kuvailla näkymiä jälkikäteen eivätkä kuvatkaan anna oikeutta maisemille.

Vesiputous matkanvarrelta.

Esiteltiin suomalaisia urheilumutoja, tässä eukonkanto Mustialalaisittain.

Minä lähdin Edinburghista omille teilleni ja hain ystäväni lentokentältä perjantai-aamuna.

Saavuimme Edinburghiin illalla. Päätimme ottaa ensitöiksi pienet nokoset, jotta jaksaa sitten yöelämässä. Kävipä vain niin että heräsimme kello seitsemältä, 13 tunnin yöunien jälkeen kauniiseen aamuun. Mutta mikäs sen parempaa kuin aloittaa ostospäivä virkeänä ja ensimmäisenä asiakkaana!

Koluttuamme 8 tuntia kaupoissa oli kädet kipeät kantamisesta ja jalatkin kaipasivat pientä lepoa, kipaisimme takaisin hotellille ja suihkuun. Valmiina illallista ja yöelämää varten lähdimme taas liikkeelle, nurkan takaa löytyi miellyttävä italialainen ravintola, josta reilun tunnin päästä vaapuimme pizzan täyttäminä ja viinilasillisten jälkeen takaisin hotelliin ja nukkumaan.

Seuraavan päivän vietimme Edinburghin linnassa ja vanhankaupungin hulinassa, löysimme jopa ystävälleni unelmien poikamiehen (vai oliko se naimisissa?) William Wallacen! Minä turvauduin kateellisena halailemaan peltipurkkiin pukeutunutta herrasmiestä!

Illalla oli kuitenkin jätettävä Edinburgh, edessä kolmentunnin matka linja-autolla Aberdeeniin.

William Wallace on ihana!                      Peltipurkki.

Aberdeenissa lähdettiin kerran kiellon päälle kaupunkiin, jossa täytyi vielä ostaa hieman täytettä ystäväni matkalaukkuun. Iltaa vietimme kaupungin hulinassa hyvässä seurassa Simon ja muiden tuttujen kanssa. Tiistai-aamu valkeni kauniina! Aurinko paistoi lämpimänä ja oli vähintäänkin pakko kääriä legginsit polviin ja kipaista nurmikolle nauttimaan kevään lämpimimmästä päivästä.

Niin aika kuitenkin kuluu sukkelaan ja ystäväni joutui lähtemään. Myös muut; Simo ja ranskalaiset lähtivät kahdenpäivän vaellukselle ja minä kulutin loppuviikkoni yksin. Auringossa maaten, kirjaa lukien ja shoppaillen. Voi tätä elämätä!