Tila

Huhtikuu

Viisi viimeisintä merkintää:

15.4.2013
PARIS INTERNATIONAL AGRICULTURAL SHOW 2013 (25-28.2.2013)

Karjanarviointikilpailu järjestetään vuosittain SIA näyttelyn yhteydessä. Ranskasta lähtee järjestävän tahon toimesta kaikkiin Euroopan maatalousoppilaitoksiin kutsu ja kaikki halukkaat voivat täyttää hakemuksen kilpailuun. Täytimme hakemukset ja ne lähetettiin Suomessa Europea Finland ry:n vastuuhenkilöille, jotka toimittivat sen eteenpäin. Europea Finland ry:n hallituksen kokouksessa valittiin Ranskaan pääsevä oppilaitos ja varaoppilaitos. Molemmista valitaan kaksi opiskelijaa ja opettaja.

Kun saimme tiedon, että meidät on valittu kilpailuun, koulumme rupesi järjestämään lentoja ja junalippuja. Kun kaikki oli järjestetty ja matkapäivä koitti, matkustimme junalla ensin Seinäjoelta Tikkurilaan. Sieltä menimme taksilla Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jossa tapasimme Suomen toisesta koulusta tulevat opiskelijat ja heidän opettajansa. Lentomme oli Pariisissa Charles de Gaullen lentokentällä pahimpaan ruuhka-aikaan.

Lentoasemalta menimme julkisilla hostellillemme Centre Kellermaniin.
Ilmoittauduimme tapahtuman järjestäjille ja sen jälkeen majoituimme huoneisiin. Illalla kävimme syömässä ja tutustuimme tulevan kilpailun materiaaleihin.

Tiistaiaamuna söimme aamupalan, jonka jälkeen matkasimme messualueelle Porte de Versaillesiin. Kilpailualueella ilmoittauduimme kilpailuun ja arvostelulomakkeet jaettiin. Pian olimmekin kehässä ja karjanarviointi alkoi. Arvostelimme kaksi Holstein -rotuista lypsylehmää ja kaksi Charolais -rotuista sonnia. Karjanarviointikilpailun jälkeen suuntasimme kaupungille metrolla. Kävimme syömässä ja sen jälkeen menimme ihastelemaan Pariisin maisemia Eiffel-tornin huipulta. Palasimme takaisin messualueelle, jossa alkoi European Buffet -tapahtuma näyttelyhallissa Ranskan maatalousministeriön osastolla.

Keskiviikkoaamuna suuntasimme aamupalan jälkeen kohti messualuetta, jossa kiertelimme.  Puolilta päivin osallistuimme palkintojenjakotilaisuuteen. . Tilaisuuden jälkeen lähdimme Riemukaarelle ja teimme ostoksia pääkadun Avenue de Champs Elyseesin kauppaliikkeissä. Ostokset tehtyämme menimme takaisin messualueelle, jossa osallistuimme kilpailun lopputapahtumaan.

Torstaina lähdimme aikaisin liikkeelle. Hotellilta menimme metrolla ja junalla lentokentälle, jossa söimme aamupalan. Lensimme Suomeen. Suomessa lentokentällä kokosimme vielä porukan kasaan ja juttelimme hetken matkasta. Sitten lähdimme suuntaamaan kotiin.